Musikstreamingtjänster

Under åren som har gått har vi börjat att lyssna musik på ett helt annat sätt än tidigare. Om vi går tillbaka till 70, 80 och 90-talet så dominerade kassettbandet, LP-skivor samt CD-skivor men idag konsumerar vi musiken på ett annat sätt. Långt in på 90-talet ville vi äga vår musik fysiskt sedan kom den digitala musiken som vi också skulle äga, vi började att ladda ner och köpa musik via internet men fortfarande hade vi den på en fysisk lagringsplats.

Efter 2006 vill ingen äga sin musik

spotifysSpotify blev starten på en ny utveckling inom musikkonsumtion och den bygger på att man ”streamar” sin musik, musik som man inte själv har på sin enhet. Spotify har musiken lagrat på egna platser, de ”lånar” sedan ut musiken till alla som logga in via deras program. Antingen sker detta genom en dator eller en mobiltelefon. Musiken äger man aldrig även om man har ett konto där, så är man inte inloggad så kan man inte lyssna på musik.

Från början var Spotify en fri tjänst till personer som fick så kallade ”invites”, det kostade alltså ingenting men man var tvungen att bli inbjuden av någon annan som också hade ett konto där. Idag finns det flera olika prismodeller men det finns fortfarande en gratisvariant som är reklambaserad, den är även begränsad till PC och Mac. Den version som kostar pengar erbjuder destomer funktioner, den kostar 99 kr per månad men då är man fri att använda den på dator, mobil och surfplatta samt tillsammans med offline-mode, då kan man ladda ner musiken så man slipper använda bandbredd för streaming varje gång.

Spotify skapades för att erbjuda ett alternativ till den olagliga nedladdningen av musik som var stor vid den tiden. Från början var musikindustrin inte särskilt imponerade av Spotify och när man bjöd in bolag så fick man kalla handen direkt. Ingen ville släppa ifrån sig musiken till en gratistjänst trots att man kunder erbjuda ersättning per spelning till artisterna och skivbolagen. Användarna gillade dock tjänsten och när musikbolagen såg det så tinade man upp och tog Spotify i handen. Idag är det den absolut populäraste streamingtjänsten för musik, det finns andra aktörer men Spotify har en stor användarbas.

Jay Z, Apple och Google

Alla tre har en sak gemensamt och det är egna streamingtjänster för musik. Google var ut först med sin Google Music och kunde få användare ganska snabbt på grund av att man har otroligt många användare i sina andra tjänster. Google Music tuffar på men har nog inte nått det mål som man hade hoppats på, utbudet och apparna är inte lika bra som Spotifys.

Apple lanserade en egen streamingtjänst under sommaren 2015. Företaget som skapade den bärbara musikspelaren Ipod som revolutionerade hur vi lyssnade på musik när vi inte var hemma har bestämt sig för att ge sig in i matchen om att sälja streamad musik. Vi har inte några siffor på hur tjänsten har gått men Apple brukar vara ganska bra på att paketera sina produkter. Att komma upp i Spotifys storlek kan dock ta ett tag.

Sist har vi Jay Z och Tidle. Han och flera musiker var missnöjda på den ersättning man fick från Spotify. Jay Z tog beslutet att skapa sin egen musiktjänst som fick namnet Tidle. Han lockade till sig flera stora namn vid lanseringen, Madonna, Kanye West, Prince och andra hade skrivit på för den nya tjänsten. Från början såg det ut som allt skulle gå ganska bra men själva tankesättet var fel visade det sig. Artisterna agerade giriga och många blev kritiska till det, Tidle skadade varumärket och idag ser det inte ut som att företaget har lyckats.